Olen tehnyt kannatusilmoituksen kansalaisaloitteelle seksuaalipalvelujen myymistä ja ostamista säätelevän lakikokonaisuuden muuttamiseksi. Sillä olisi tarkoitus dekriminalisoida mm. toimitilojen vuokraus -, pankki-, avustaja-, markkinointi- ja vartiointipalvelujen tarjoaminen seksityöntekijöille. Sitä on kehuttu poikkeuksellisen hyvin kirjoitetuksi.
Se, että jotkut tarjoaisivat ammattimaisesti maksullista seuraa yksinäisille, on toimivampi malli seuran saamiseen kuin sellainen, että yksinäiset etsivät muita yksinäisiä kolmannen tahon tarjoamien seuranhakupalvelujen kautta. Seksityö olisi ainakin sillä tavalla parempi ratkaisu yksinäisyysongelmaan kuin ystäväpalvelu, että seksityöntekijä voi tarjota myös ystäväpalvelua, mutta ystäväpalvelun tarjoajan ei sovi tarjota seksuaalipalveluita. Hellyydenosoituksia kaipaaville yksinäisille on mielestäni eettisesti parempi vaihtoehto tilata seksityöntekijä sellaisten tarjoamiseen ja vastaanottamiseen kuin hankkia kissa, koira tai muu lemmikkieläin. Jos ei halua seksiä, mutta haluaa vaikka halailla vieraan ihmisen kanssa, niin se saattaa olla paras vaihtoehto, koska tavallinen ihminen voi sellaisen ehdottelusta loukkaantua ja seuranhakupalveluissa saattaisi hukata parisuhdetta tai seksiä etsivien aikaa. Erityisesti jos epätavallinen ihminen haluaa seuraa epätavallisiin juttuihin, niin sellaisessa seksityössä, jossa palveluntarjoaja kirjoittaa julkisille kotisivuilleen säännöt ja asiakas päättää sitten sääntöjen puitteissa tarkemmin mitä tehdään, on parhaiten toimiva seuranhaku- ja valikointimalli. Esimerkiksi autisteille maksullinen seura saattaa olla paras vaihtoehto omista erityismielenkiinnon kohteista puhumiseen. Minäkin olisin saattanut onnistua ampuma-aseiden lippaiden kieltämisen vastustamisessa paremmin, jos olisin voinut saada maksullista keskusteluapua siihen asiaan. Kipusessiot BDSM-ammattilaisen kanssa saattavat joillakin vähentää arkielämää häiritseviä kipuja.
Parasta maksullisessa seksissä verrattuna ns. tavallisten ihmisten väliseen irtoseksiin tai parisuhdeseksiin on se, että se on vähemmän normatiivista hommaa, ja omista rajoista on helpompaa pitää kiinni. Seksityöntekijän ei ole pakko sisällyttää palveluvalikoimaansa sukupuoliyhdyntää tai mitään sellaisia juttuja, joista ei tykkää. Seksityössä voi suostua vain lähes täydellisen tartuntariskittömiin seksimuotoihin, mutta seksiseuranhakupalvelun kautta löydetyn tai baarista mukaan tulleen ihmisen kanssa se voisi olla pettymys, jos ei suostuisi olemaan ollenkaan yhdynnässä. On mielestäni valitettavaa, että on normina, että seksiin kuuluu sukupuoliyhdyntä, kun olisi paljon turvallisempiakin tapoja tuottaa seksuaalista nautintoa toiselle ihmiselle. Seksityöntekijällä käydessä voi aina käyttäytyä kunnolla, mutta yhteistaloudessa toisen ihmisen kanssa asuessa ei aina jaksa. Seksityössä voidaan kirjallisesta sopimisesta tehdä rutiinia, mikä pienentää aiheettomien seksuaalirikossyytteiden vaaraa. Maksullisuus ja selkeät kirjoitetut säännöt eivät kaikilla ihmisillä estäisi myönteisiä tunteita seksissä, mutta minulla tavallisiin parisuhteisiin usein sisältyvät nalkutukset, naljailut, ivaamiset, pilkkaamiset, ärisemiset, tiuskimiset ja riitelyt estäisivät, enkä sellaisia uusissa ihmissuhteissani halua ollenkaan.
Seuranhakupalvelut hukkaavat paljon ihmisten aikaa ja rahaa. Minä ainakin maksaisin mieluummin rahaa suomalaiselle seksityöntekijälle kuin ulkomaalaiselle seuranhakupalvelulle. Mielestäni heterodeittailussa mättää se, ettei ole selkeästi eroteltu parisuhteiden muodostamista pelkän seksiseuran etsimisestä. Käytännössä se, että miehet haluavat useammin kuin naiset pelkästään seksiä mutta ei parisuhdetta, aiheuttaa sen, että epärehellisyys on normi. Useimmiten miehet suostuttelevat naisia seksiin lupaamalla valheellisesti parisuhdetta ja naiset yrittävät seksillä saada miehen parisuhteeseen, vaikka antaisivat ymmärtää haluavansa seksiä ilman sitoumuksia.
Heteroseksuaalisten ihmisten seksi- ja parisuhdemarkkinoita voi oppia ymmärtämään paremmin, kun tarkastelee seksimarkkinoiden toimintaa luonnossa muilla eliöillä ja sitä, miten homomiesten, heteroiden ja lesbojen seksimarkkinat eroavat toisistaan. Homomiesten seksimarkkinat ovat yksinkertaisempia ja rehellisempiä kuin heteroiden. Homomiesten ei yleensä tarvitse maksaa rahaa seksikumppanille tai luvata valheellisesti parisuhdetta saadakseen seksiä toisen homomiehen kanssa.
Siitä en ole varma, onko seksityöntekijä maailman vanhin ammatti, mutta seksimarkkinat ovat todennäköisesti vanhin markkinatalouden muoto. Luonnossa asia ilmenee mm. sillä tavoin, että kukat mainostavat itseään mettä imeville eläimille. Sellaisiakin kukkia on olemassa, jotka saavat pistiäiskoiraat pölyttämään tekeytymällä pistiäisnaaraiksi. Seksiseuraa, mutta ei parisuhdetta haluavien heteroiden olisi mielestäni parasta siirtyä seuranhakupalveluista rehelliseen ja suostumukselliseen seksityöhön.
Seksiseuran ja parisuhteiden etsimistä etsimistä ei voi rajata rahatalouden ulkopuoliseksi asiaksi. Se on aina rahatalousjärjestelmässä rahataloudellista toimintaa.
Seksitaudit eivät myöskään kelpaa perusteeksi kaikenlaista seksityötä vastaan. Esimerkiksi dry hump -seksiä ja monenlaisia BDSM-aktiviteetteja sisältävää seksityötä voi tehdä suojapukua käyttäen lähes täydellisen tartuntariskittömästi.
Laki ei sano, ettei minkäänlaisia hellyys- ja BDSM-palveluita saisi tarjota samalla tavoin kuin vaikka kauneudenhoitopalveluita. Ei kuitenkaan ole selvää, olisiko esimerkiksi dry humping eli kuivaseksi rikoslain tarkoittamassa mielessä sukupuoliyhteyteen rinnastettava seksuaalinen teko.
Myötäilo on todellinen ilmiö. Siksi seksin tarjoaminen toiselle ihmiselle voi olla kivaa, vaikka ei itse tuntisi seksuaalista halua eikä seksuaalista vetoa toista kohtaan ja vaikka ei itse kiihottuisi ja laukeaisi seksuaalisesti.
Ajattelen, että asiat voisivat olla nykyaikana paljon paremmin, jos seksin halu ei olisi historiassa ajanut ihmisiä tekemään ei toivottuja lapsia ja muodostamaan huonoja parisuhteita.
Seksityötä on monenlaista. Siksi keskustelu aiheesta menee helposti ohipuhumiseksi, kun puhujilla on mielessään aivan erilaiset asiat. Jotkut ymmärtävät sanan seksi tarkoittavan vain yhdyntää, mutta minä ymmärrän sen tarkoittavan myös muuta sellaista toimintaa, jossa ollaan fyysisesti lähellä ja kosketetaan toista ihmistä ja jossa tapahtuu seksuaalinen kiihottuminen ja laukeaminen.
Seksuaalisuus on hyvin yksilöllinen asia. Esimerkiksi ns. demiseksuaalit saattavat tehdä sellaisen väärän yleistyksen itsestään, että seksistä vieraan ihmisen kanssa puuttuisivat muut myönteiset tunteet kuin seksuaalinen himo ja että se olisi siksi vain masturbaatioon verrattava asia. Evoluutiopsykologisesti ajatellen on ymmärrettävää, miksi järki ei ihmisillä toimi seksuaalipoliittisissa kysymyksissä samalla tavalla niin kuin muissa asioissa. Usein tehdään esimerkiksi vääriä vastakkainasetteluja. Esihistoriallisena aikana on ollut ihmisyhteisöille välttämätöntä rajoittaa lisääntymistä niin kuin sudet, koska on ollut vain rajallisesti resursseja lapsista huolehtimiseen. Siksi nykyäänkin monia kiinnostaa muodostaa mielipiteitä toisten ihmisten seksuaalikäyttäytymisestä.
Joskus esitetään kysymys, että sopisiko, jos oma tytär tai joku muu yleensä naispuolinen sukulainen tai oma puoliso ryhtyisi seksityöhön.
Mielestäni olisi kuitenkin asiallisempaa kysyä seksityön kannattajilta ja mahdollisilta seksityöntekijöiden asiakkailta, voisivatko he itse ainakin periaatteessa ruveta itse sellaiseen.
Minä ainakin olisin halukas tarjoamaan maksullista seuraa ja seksiä suurin piirtein kenelle tahansa kunnolla käyttäytyvälle vieraalle ihmiselle sillä edellytyksellä, että saisin itse kirjoittaa säännöt seksille. Toistaiseksi en sellaista ole kuitenkaan aloittanut, koska muun muassa eräät lakiasiat ovat minulle epäselviä. En haluaisi rajata palveluvalikoimasta pois sellaisia seksuaalisia aktiviteetteja, joista tykkään ja jotka tiedän turvallisiksi. Jos nykytilanteessa vuokraisin esteettömän toimitilan sitä varten, että voisin tarjota seksuaalipalveluita pyörätuolia käyttäville invalideille, niin vuokranantajaa voitaisiin syyttää parituksesta. Vuokrattu tila olisi silläkin tavalla kotia turvallisempi vaihtoehto, että vaaratilanteessa uhkaavasti käyttäytyvän asiakkaan voisi jättää sinne ja poistua itse paikalta. Yksinäisiä vanhuksiakin olisi helpompi tavoittaa, jos median olisi laillista välittää heille korvausta vastaan tietoja maksullista seuraa tarjoavista yksityisyrittäjistä. Jonkin verran on sellaisia vammaisia, jotka eivät fyysisesti kykene itsetyydytykseen. Sellaisille olisi mielestäni yhteiskunnan kohtuullista maksaa seksityöntekijälle maksamiseen korvamerkittyä rahaa.
Seksuaalipoliittisten kysymysten ymmärtämistä auttaa niiden ajatteleminen sukupuolineutraalisti. Voidaan tietoisesti päättää olla tekemättä esimerkiksi olettamuksia seksityöntekijöiden ja heidän asiakkaiden sukupuolesta. Miehen ja naisen välinen seksi ilman sitoumuksia ei ole loogisesti väistämättä sen enempää hyväksikäyttöä kuin homomiehen ja homomiehen seksi. Käytännössä on kuitenkin biologisista syistä paljon enemmän sellaisia heteromiehiä, jotka kaipaavat seksiseuraa ilman parisuhdetta, ihmissuhdepelejä jne. kuin sellaisia heteronaisia. Siksi on mielestäni hyvä juttu, jos irtoseksistä tykkäävät heteronaiset ryhtyisivät mahdollisimman turvalliseksi tehtyyn seksityöhön. Useimmille ihmisille sopivana hommana en sitä kuitenkaan pidä. Pelkään sitäkin, että seksityöntekijöiden lapset joutuisivat koulukiusatuiksi. Siksi olisi ehkä hyvä, että siihen ryhtyisivät vain sellaiset ihmiset, jotka eivät hanki koskaan lapsia. En sano, ettei saisi tehdä monimutkaisia monisuhteisuussopimuksia. Pidän kuitenkin historiallisesti ja teoreettisesti hyvin toimivana mallina sellaista, että yhteiskunnassa ihmisillä on vaihtoehtona seksityöhön ryhtyminen ja elinikäiseksi tarkoitettu yksiavioinen avioliitto mutta ei välimuotoja, jos selibaatti ei sovi, ja jossa naimattomat itselleen puolisoa etsivät ja seksityön aloittamista harkitsevat eivät harrastaisi seksiä itselleen puolisoa etsivien kanssa, mutta voisivat halutessaan käydä seksityöntekijällä. Silloin ei tulisi niin helposti sellaisia nuoruuden ihastuksia, jotka saattaisivat myöhemmin rikkoa avioliiton. Keskiajalla Euroopassa ennen kupan leviämistä naimattomilla miehillä oli usein mahdollisuus käydä bordellissa.
Periaatteessa laki voisi suosia turvallisempaa seksityötä. Esimerkiksi bordellit voitaisiin sallia laissa sillä edellytyksellä, että niissä tarjottaisiin vain lähes tartuntariskittömiä palveluita. Aborttien vähentäminenkin on mielestäni hyvä peruste tietynlaisen seksityön puolesta. Jos kokematon 20-vuotias harrastaa yhdyntää kokemattoman 20-vuotiaan kanssa, niin vahingon riski on suuri. Sen sijaan jos, 20-vuotias menisi yli 30-vuotiaalle kokeneelle ja steriloidulle seksityöntekijälle, joka osaisi käyttää kondomeja oikein, niin vahinkoraskauden ja tautien tarttumisen riski olisi paljon pienempi.
Jos haluatte vastustaa myös suostumuksellista ja rehellistä seksityötä, niin teidän olisi mielestäni syytä ajaa anaphrodisiac-kemikaalien sallimista itseä häiritsevästä seksuaalisuudesta kärsiville. Toivon, ettette ajaisi ihmisiä tekemään abortteja ja vahinkolapsia, tartuttamaan seksitauteja ja muodostamaan huonoja parisuhteita. Mielestäni ei ole myöskään kohtuullista edellyttää ihmisiltä seksuaalisuuden aiheuttaman kivun kanssa elämistä montaa vuotta. Oman kokemukseni perusteella tiedän, että seksuaalisen koskettamisen ja läheisyyden puute saattaa tuntua kroonisena fyysisenä kipuna rintalastan alla, eikä sitä välttämättä poista porno eikä masturbaatio. Itseä häiritsevän seksuaalivietin poistamiseen soveltuvia aineita on olemassa, mutta ne luokitellaan reseptilääkkeiksi tai laittomiksi huumausaineiksi. Yhteiskunta ei voi taata kaikille oikeutta seksiin toisen ihmisen kanssa, mutta se voisi taata kaikille keinot päästä eroon seksuaalisuuden aiheuttamasta pahoinvoinnista.
Seuraan monia suomalaisia seksityöntekijöitä X:ssä. Minulle voi esittää kysymyksiä tästä aiheesta.
Oikeus työhön -kansalaisaloitteesta saa lisää tietoa myös sen internet-, Facebook-, X-, ja Instagram-sivuilta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti